Powered By Blogger

Sunday, July 1, 2012


සූත්‍ර සාකච්චාව - ASLBV                                                                                                  tyte – 05


ඉත්ථි රූප පරියාදාය සුත්‍රය . 05 කොටස.


           පෙර පාඩමින් අප අධ්‍යනය කළ රූපයේ බෙදීම් තව දුරටත් මෙසේ බෙදා දැක්වීමට හැක.

රූපය අර්ථ දැක්වීම:-

‘වෙනස් වන ස්වභාවයෙන් යුක්ත බැවින් රූපය නම් වේ. කෙසේ වෙනස් වේ ද යත්; සීතල නිසා වෙනස් වේ. උණුසුම් බව නිසා වෙනස් වේ. සාගින්නෙන් වෙනස් වේ. පිපාසයෙන් වෙනස් වේ. මැසි මදුරුවන්ගේ ස්පර්ශයෙන් වෙනස් වේ. වාතාතප සිරින්සප සම්ඵස්සයෙන් වෙනස් වේ’. මේ නිසා රූපය නම් වේ.

‘රුප්පත’ යනු කිපීම යි. ගැටීම යි. පෙළීම යි. බිඳීම යි. 
 
සීතල නිසා වෙනස් වීම:-   

       සීතල හේතුවෙන් වෙනස් වීමයි. මෙහිදී ප්‍රධාන වශයෙන් ලෝකාන්තරික නරකය පිළිබඳව ගනු ලැබේ.සක්වල තුනෙන් තුනට ලෝකාන්තරික නරකයක් වේ. මෙම ලොකාන්තරීය නරකයෙහි යට පොළොවක් නැත. උඩ සඳ හිරු තාරකා මැණික් පහන් ආලෝකයන් නොමැත. නිරන්තරයෙන් අඳුරුය. එහි උපදනා සත්ත්වයින්ගේ ශරීරය ගවු 03 ක් පමණ වේ ( ගවුවක් යනු සැතපුම් 04 කි ) . මෙම සත්ත්වයෝ වවුලන් මෙන් දික් වූ ශරීරයන්ගෙන් යුක්තය. ඉතා විශාල වූ කඳුවල එල්ලීගෙන හිස පහතට දමාගෙන සිටින මොවුන් සමීපයට එවැනිම වූ තවත් සත්ත්වයෙක් පැමිණි විට එම සත්ත්වයා අල්ලා ගැනීමට පනිති. එවිට ඔවුන් එම ලොව දරන්නා වූ ජලය මතට ඇද වැටෙති. සීතල වායු පහරින් පැසුණු මී ගෙඩි මෙන් පැලී ජලයෙහි වැටෙති. එසේ වැටුණු විට පෙර පසු නොවී අතිශය සීතල වූ ලුණු වතුරින් ඉරුණු සම් මස් ඇට නහර බිඳෙන කල්හිදී ඉතා තදින් රත් වූ තෙල් මතට වැටුණු පිටි පිඩක් සේ පට පට යන ශබ්දය නගමින් විනාශ වෙති. මෙසේ සීතලෙන් වෙනස් වීම ලොකාන්තරීය නරකහිදී ප්‍රකටය. තවද , හිම පතිත වන රටවල ද මෙසේ සීතල නිසා රූපය වෙනස් වේ. ශරීරයේ සම ආදිය කැඩී වෙනස් ස්වභාවයකට පත්වනු දැකගත හැකිය. තොල්පට පැලීයාම් , නිය අග පැලීයාම , ශරීරය ඉදිමීම , පියවි ස්වභාවයෙන් ශරීරය වෙනස් වීම් ... ආදිය උදාහරණ ලෙස දැක්විය හැක. අධික සීතබව නිසා ඇතැම් සත්ත්වයෝ මරණයට ද පත් වෙති. 
 
උෂ්ණත්වය නිසා වෙනස් වීම:-

          උෂ්ණත්වය නිසා වෙනස්වීම අවීචි මහා නරකයෙහි ප්‍රකටය. එහි රත්වූ ලෝහමය පොළොවෙහි හොවවා පංචවිධ බන්ධනයන් සිදු කරන කල්හි දී සත්ත්වයෝ මහත් වූ දුකක් වින්දනය කරති. තවද , අධික උණුසුම් බව නිසාත් , ගින්දරට හසුවීම නිසාත් සත්ත්වයාගේ ශරීරය වෙනස් වේ. ඇතැම් සත්ත්වයෝ මරණයට ද පත් වෙති.

සාගින්නෙන් වෙනස් වීම:-      

ප්‍රේත ලෝකයෙහි හා දුර්භික්‍ෂ කාලයෙහි සාගින්නෙන් වෙනස් වීම ප්‍රකටය. ප්‍රේත ලෝකයෙහි වනාහි බුද්ධාන්තර දෙක තුනකින්වත් කිසිම ආහාරයක්‌ වත් නොලැබෙති.බඩ ඇතුලත ගිනි ඇවිලගත් සිදුරු සහිත ගසක මෙන් වෙයි. දුර්භික්‍ෂ කාලයෙහි කැඳ පමණකුත් නොලබා මරණයට පත්වන සත්වයෝ ද විශාල වෙති.

පිපාසයෙන් වෙනස් වීම:-

          කාලකඤ්ජිකාදී නරකයන්හි ප්‍රකටය. එහි සත්ත්වයෝ බුද්ධාන්තර දෙක තුනක්වත් දිය තෙමෙන පමණකටවත් ජලය නොලබති. ජලය පානය කරන අදහසින් ගංගා ආසන්නයට ගිය කල්හිදී එම ජලය හිස් වී වැලි මතු වේ. මහා සාගරයට ගියද එය මහා ගල්තලාවක්‌ මෙන් වේ.වියලීමට පත්වෙමින් මහත් වූ දුකකට පත වෙති.

මැසි මදුරු ... ස්පර්ශයෙන් වෙනස් වීම:-

          මැසි මදුරුවන් බහුල ප්‍රදේශවල බහුලය. ‘ ඩංස ’ යනු පිගුවන් මැස්සෝ ය. ‘ මකස ’ යනු මදුරුවෝ ය. ‘ වාත ’ යනු බඩේ පිටේ ඇතිවන වාතය යි. ශරීරයේ වාතවේගයන් මතුවී අත් පා ආදිය කණ කරයි. කුදු කරයි. ‘ ආතාප ’ යනු හිරු තාපය යි.වාලුකා කාන්තාර ආදියෙහි ප්‍රකටය. ‘ සිරිංසප ’ යනු දිගු ශරීර ඇති සත්ත්වයෝ ය.

          මෙසේ වෙනස් වන බැවින් රූපය ය යි කියනු ලැබේ.

11 ආකාර රූපය තවදුරටත් විස්තර කර දැක්වීම:-

          11 ආකාර රූපය බෙදා දක්වීමේදී අතීත - වර්තමාන - අනාගත .... ආදී වශයෙන් බෙදා දැක්වූවෙමු. විදර්ශනා භාවනා වඩනු ලබන තැනැත්තා මේ පිළිබඳව තවදුරටත් කරුණු වටහා ගැනීම භාවනාමය කටයුතු සඳහා වඩාත් උපකාරී වනු ඇත.

අතීත රූපය:-

මෙසේ බෙදා දැක්වීමේදී කාලයම සීමාව වශයෙන් ගත් අතර , ප්‍රධාන වශයෙන් සුත්‍රාන්ත ක්‍රමයට හා අභිධර්ම ක්‍රමයට බෙදා දක්වනු ලැබේ. සුත්‍රාන්ත ක්‍රමයට අනුව වර්ග කිරීමේදී භවයෙන් අතීත භේදය සීමා කොට ගන්නා ලදී. අභිධර්ම ක්‍රමයට අනුව ගැනීමේදී ක්‍ෂණයෙන් සීමා කොට ගන්නා ලදී. භවයෙන් වෙන්කර ගැනීමේදී ප්‍රධාන වශයෙන් මෙම උපතට පෙර තමා විසින් ලබන ලද එක් උපතක් හෝ උත්පත්තීන් 100 ක් හෝ ලක්‍ෂ ගණනක හෝ අනන්ත සසරම ගන්නා ලදී. මෙසේ මෙම භවයට පෙර ලබන ලද , නමුත් අතීතයට අයත්වන , නිරුද්ධව ගියාවූ යම් භවයක් වෙත් ද ඒ සියලුම භවයන්හි යම් ආකාරයක රූපයක් පැවත නිරුද්ධව ගියේ ද ඒ සියලුම රූපයන් අතීත රූපයන් වශයෙන් ගනු ලැබේ. ක්‍ෂණ වශයෙන් ගැනීමේදී චිත්තක්ෂණයම ගන්නා ලදී. ක්ෂණය වනාහි ඉතාමත් කුඩා කාල සීමාවකි. එය තත්පරයෙන් සොළොස් කලාවක්වත් නොගනී. එයද ඉතාමත් සියුම් ලෙස උප්පාද - ඨිති - භංග යනුවෙන් කොටස් 3 කට බෙදා දක්වා ඇත. උප්පාද නම් හටගන්නා කාලය යි. භංග නම් විනාශවන කාලය යි. ඒ උප්පාදය හා භංගය අතර විපරිණාමයට පත් වෙමින් පවත්නා කාලය ඨිතිය නම් වේ. මෙසේ නිරුද්ධව ගියා වූ ක්ෂණයක් පාසා වූ සියලු රූපයන් අතීත රූප වශයෙන් අභිධර්ම ක්‍රමයට ගනු ලැබේ.

අනාගත රූපය:-

          තවමත් නොපැමිණි භවයන් සියල්ලම , විපාක දීම පිණිස නොපැමිණි සියලුම  රූපයන් අනාගත රූපයන් වශයෙන් හඳුන්ව යි. එසේම තවමත් නොපැමිණි සියලුම චිත්තක්ෂණයන්හි පවත්වන් සියලු රූපයන් අනාගත රූපයන් වශයෙන් ගනු ලැබේ. ඉදිරි එක් භවයක හෝ අනන්ත අනාගත සසරෙහි හෝ තවමත් නොපැමිණි සියලුම රූපයන් මෙහිදී සංග්‍රහ කරනු ලැබේ.

වර්තමාන රුප:-

          මෙසේ ඉහතින් දක්වන ලද අතීතයට හෝ අතීතය සංග්‍රහයට අයත් නොවන , අනාගතයට හෝ අනාගතය සංග්‍රහයට අයත් නොවන , උප්පාද හෝ ක්‍ෂණ සංග්‍රහයට අයත් නොවන සියලුම රූපයන් මෙන්ම , එසේම වර්තමාන සංග්‍රහයට අයත් වන සියලුම රූපයන් වර්තමාන රුප නම් වේ.

ආධ්‍යාත්මික - බාහිර රූපය:-

          තමා විෂයෙහි පවත්නා සියලුම රුපයන් ය. Tute – 04 හි එන ආධ්‍යාත්මික සතරමහා ධාතුන් හා සතර මහා ධාතුන් නිසා පවත්නා රූපයන් ද මෙහිදී ගනු ලැබේ.         තමා විෂයෙහි අයත් නොවන සියලුම රුපයන් ය. Tute – 04 හි එන බාහිර  සතරමහා ධාතුන් හා සතර මහා ධාතුන් නිසා පවත්නා රූපයන් ද මෙහිදී ගනු ලැබේ.

ඕළාරික -සියුම්රුපය:-

          තද , ඝන ස්වරූපයක් ඇති සියලුම රූපයන් ඕළාරික රුප වශයෙන් ගනු ලැබේ. නමුත් ඇතැම් තැනකදී මෙහි සාපේක්‍ෂ බවක් ද වන්නේය. උදාහරණ ලෙස  චාතුර්මහාරාජික දෙවියන්ගේ කයට සාපේක්‍ෂව මිනිසුන්ගේ රූපය ඕළාරිකය. බ්‍රහ්ම නිකායික දෙවියන්ට සාපේක්‍ෂව සදිව්‍ය වාසී දෙවියන්ගේ රූපය ඕළාරිකය. තද , ඝන ස්වරූපයක් රහිත සියුම් ස්වභාවයක් ගනු ලබන සියලුම රූපයන් මේ යතටට ගනු ලැබේ. උදාහරණ ලෙස මිනිසුන්ගේ ශරීරයට වඩා චාතුර්මහාරාජික දෙවියන්ගේ ද චාතුර්මහාරාජික දෙවියන්ට වඩා බ්‍රහ්ම නිකායික දෙවියන්ගේ රූපය ද සියුම් වේ.

හීන - රූප ප්‍රණීත රූප :-

          යටත් පිරිසෙන් අවම වශයෙන් නිරය වාසී සත්ත්වයන්ගේ රූපය හීන වේ. එයට සාපේක්‍ෂව නාග ගුරුළු සත්ත්වයන්ගේ රූපය ප්‍රණීත වේ. නාග ගුරුළු සත්ත්වයන්ගේ රුපයට සාපේක්‍ෂව ප්‍රේතයන්ගේ රූපය ප්‍රණීතය. ප්‍රේතයන්ගේ රූපයට සාපේක්‍ෂව ජනපදිකයන්ගේ රූපය ප්‍රණීතය. ජනපදිකයන්ගේ රූපයට සාපේක්‍ෂව ප්‍රදේශ පාලකයන්ගේ රූපය ප්‍රණීතය. ප්‍රදේශ පාලකයන්ගේ රූපයට සාපේක්‍ෂව සක්විති රජවරුන්ගේ රූපය ප්‍රණීතය. සක්විති රජවරුන්ගේ රූපයට සාපේක්‍ෂව භූමාටු දෙවියන්ගේ රූපය ප්‍රණිතය. භූමාටු දෙවියන්ගේ රූපයට සාපේක්‍ෂව චාතුම්මහාරාජික දෙවියන්ගේ රූපය ප්‍රණීතය.....

දූර - සන්තික රූපය:-

          ශ්‍රවණ උපචාරයෙන් මෙපිට පිහිටි රූප සන්තික රූපය. ඉන් එපිට පිහිටි රූප දුර රූපය.ශ්‍රවණ උපචාරය නම් රියන් 12 ක හෙවත් අඩි 18 කි. අවකාශ වශයෙන් ගන්නා ලදී.


ඇරැව්වල සුධම්ම හාමුදුරුවෝ.
sudhamma@buddhism.au.com

No comments: